Runstreak i maj

Vi har diskuterat detta många gånger, ibland länge och väl, men det har aldrig blivit av. Nu kom sverigespringer.se, tillsammans med Daniel Karlsson med en utmaning, en genomgång och med riktiga motivationshöjare, så nu hoppade vi på.

Nu är det sjätte maj. Vi har alltså bara varit ute i sex dagar. Fast det känns! Det är korta rundor. Det är långsamma pass. Ser det dock som lärotid och vill se hur kroppen reagerar.

Så under maj månad får ni stå ut med en del instagram-postningar!

Ät dig ung med blåbär

Blåbär är rika på vitamin A och C samt en åldersbekämpande antioxidant som kallas antocyanin. Det är det som ger blåbär dess djupa och vackra blå färg.

Studier från ledande universitet har visat positiva resultat när det handlar om blåbär i kosten. Blåbärens antocyaniner och deras antioxidativa förmåga antas ligga bakom flera goda hälsoeffekter.

Dessa kraftfulla antioxidanter kan hjälpa till att skydda huden mot skador orsakade av solen, stress och föroreningar genom att moderera det inflammatoriska svaret och förhindra minskning av kollagen.

Antocyaninerna transporteras via blodet till hjärnan där de skyddar nervcellerna bland annat i de delar av hjärnan som har betydelse för inlärning och motorik. Dessutom kan antocyaninerna förbättra kommunikationen mellan nervcellerna.

Blåbär i kosten kan tack vare den antioxidativa effekten förebygga åldersrelaterade förändringar i hjärnan som orsakas av fria radikaler. Det kan också skydda hjärncellerna vid en stroke och bidra till ökad rörelseförmåga.

Forskning har också visat att om man äter blåbär förbättras minne, koordination och balans.

I hjärnan finns proteinet HSP70 som bland annat motverkar nedbrytande processer. Mängden av detta protein minskar med åldern, men blåbär kan få mängden HSP70 att öka och på så sätt hålla hjärnan ung.

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies. 

Instagram
Telegram