1,2,3 – hur fungerar LCHF


Lågt kolhydratsintag i kosten ger lägre och stabilare blodsockerhalt samt lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettvävnader och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.
Större mängd kolhydrater förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug” så man vanligtvis vill äta mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Men hur gör man? 

Tänk dig att du har två depåer i din kropp, en som hanterar kolhydrater och en som hanterar fettet. Kroppen arbetar i första hand med kolhydratsdepån eftersom det ger snabb energi. Överflödigt fett lagras utifall det blir kärvare tider. För att starta förbrännning av fett hjälper det inte med att bara börja träna utan förändringen av kostintaget är ett måste. I en LCHF-kost intar du tillräckligt, men observera ett lågt intag av kolhydrater så att dipån töms snabbt och kroppen börjar förbränna fettet utan träning. Smart va?

Lämna ett svar