1,2,3 – Periodisk fasta

Det finns få metoder som är lika effektiva för viktminskning som periodisk fasta, framförallt när det kombineras med LCHF-kost. Det får insulinet, det fettlagrande hormonet, att sjunka drastiskt samtidigt som fettförbränningen accelereras. Att lägga till periodisk fasta är som att turboladda LCHF-kost. Och många inser att det är mycket enklare att göra än de förväntat sig. De inser också att de inte är särskilt hungriga.

Fasta har ingen standardlängd. Fasta kan variera mellan tolv timmar till tre månader eller mer. Du kan fasta en gång per vecka eller en gång per månad eller en gång per år. Periodisk fasta innebär också kortare fasteperioder som upprepas oftare. Kortare typer av fasta upprepas oftare. Längre typer av fasta varar vanligtvis mellan 24 och 36 timmar, två till tre gånger i veckan. Längre typer kan vara mellan en vecka och en månad.

Det finns många olika typer av fasta där man fastar under en kortare tid, men varje dag. En 12 timmar lång fasteperiod varje dag ansågs tidigare vara ”normalt”. Det innebär att man äter tre måltider per dag från 7 på morgonen till 7 på kvällen och att man undviker att äta någonting från klockan 7 på kvällen till 7 på morgonen. 

Själv kör jag 16-timmars fasta mellan 20.00-12.00, med kaffe som hungerdämpande vilket jag tycker fungerar mycket bra. Under tiden för äta är det LCHF-kost som gäller.

1 kommentar on "1,2,3 – Periodisk fasta"

Lämna ett svar