Se & hantera stressen…

Vad är stress?

Det handlar om både fysiska och psykologiska, och som har sina rötter i positiva och negativa situationer, som exempelvis att ha ett nytt jobb, att ha förlorat en närstående, gått igenom skilsmässa, mm.

När hjärnan uppfattar ett hot frigör kroppen hormoner för att stimulera eller förbättra detta svar, och dessa hormoner slutar frigöras först när hotet är över.
I vissa stressiga situationer kan systemet dock ändras så att kroppen konstant frigör dessa hormoner, vilket kan skapa stora problem med hälsan.

Att hitta tillbaka till ett lugn är inte lätt och krävs mycket fokus på sig själv. Här kommer lite tips…

Meditation –  Hitta en lugn plats, långt från distraktioner och livets dagliga kaos, där du kan ha tid för dig själv och tränar sinnet för koncentration.

Lyssna på musik – Att lyssna på ens favoritartist eller avslappnande ljud hjälper till att frigöra spänningar.

Träning –  Att gå ut och gå, jogga eller göra någon typ av träning hjälper på en fysisk nivå samt stimulerar sinnet.

Gör man inte det kan det leda till problem med jobbet, vännerna, ens partner och till och med hälsan. Vi vill därför ge dig 7 praktiska råda för att minska stress.

Minska intaget av alkohol – Det finns studier som har visat att alkohol stressar upp kroppen, så det rekommenderas att man minskar ner på intaget.

Ät inte för mycket – När man känner sig stressad äter man oftast mer mat, men det är inte en lösning på problemet – bara något som distraherar en. Försök att följa en hälsosam kostplan.

Vila ut – Att sova ut är viktigt för att ha en hälsosam livsstil. Brist på sömn kan minska den mentala prestandan samt försämra minnet och koncentrationen.

Avslappnande massage – Massage är en av de bästa och mest effektiva metoderna för att stressa ner.

Lämna ett svar