Mera fibrer

Säkra fiberintaget genom att äta något av följande: Blomkål, broccoli, chiafrön, linfrön, spenat, bönor, nötter, rödkål, vitkål eller betor.

Varför då? 
Tarmen står för 80 % av ditt immunförsvar där probiotika bakterier är en viktig faktor som skall ta sig genom tarmens slemhinna och in i immunförsvarets celler. Det har även visat sig att övervikta har brist på probiotika i matsmältningen.

Probiotika är en levande bakteriekulturbakterie som stärker ditt näringsupptag. Det bildas av vattenlösliga fibrer från grönsaker och som skrubbar tarmarna rena från giftigt material. Resultatet bildar balans av serotonin och dopamin och resulterar i att utsöndra GABA, som i sin tur ger kroppen lugn och ro och dämpar ångest och negativa signaler. 

Serotonin “Serotonin är en signalsubstans som hjälper till att reglera en mängd av kroppens funktioner. Tillsammans med melatonin är serotonin speciellt involverat i sömncykeln. Melatonin hjälper dig att somna och serotonin ser till att du vaknar upp och känner dig utsövd.”

Dopamin “Dopamin är ett hormon som är kopplat till hjärnans belöningssystem; det ger signaler som gör oss glada, euforiska och lugna. Det reglerar också muskelrörelser, vakenhet, entusiasm och kreativitet.”

GABA är en av de signalsubstanser som bl.a förflyttar korttidsminnets information till långtidsminne

Lämna ett svar