Varande

Hur hanterar man ett varande, sin inre existens?

Stress beror på brist av varande och uppstår vid s.k. inre konflikt och som ofta leder till externa störningar på vårt beteende och vår hälsa. Verkligt varande kan bara uppnås genom att träna på att vara medveten om din kropp, din inte känsla och det som finns i just denna stund, i nuet, inom dig själv.

Genom meditationsteknik, andning och fokus på känslan och som bygger på att vara uppmärksam på hur det känns just nu, i stunden. En viktig del är vilken hållning du har mot dig själv och andra. Att se kärleksfullt och ömsint på sig själv, genom att skapa en neutral självbild på sig själv har stor betydelse för att må bra.

Övning:

  • Sätt dig bekvämt, till exempel på en stol eller på en kudde på golvet med benen i kors. Försök att hitta en ställning så att du sitter rakt och stadigt.
  • Slut ögonen och fokusera på andningsrörelserna i magen en stund. Observera känslan som finns just nu. Var i kroppen kan du känna känslan? Försök vara så exakt som möjligt i din beskrivning av känslan. Var sitter den, hur stor är den, känns den ytlig eller djup? Kan du beskriva färg och form? Försök hitta ord för det du känner, till exempel ”ett tryck, kramp, det känns som om. . .” Gör inget för att förändra känslan. Acceptera den som den är och fortsätt bara att noga lägga märke till vad som händer inom dig.
  •  Avsluta med att koncentrera dig på andningen en stund innan du öppnar ögonen och ser dig om, men stanna kvar i varandet även fast du avslutat övningen.

Använd dig av denna övning så ofta du behöver och vill, en längre stund eller kortare, båda funkar. Det viktigaste är att använda ditt varande som en naturligt tillstånd med att leva i nuet. 

Lämna ett svar