Chiafrön

Många använder chiafrön i sallader, yoghurt, smoothies, efterrätter och bröd. De har en mycket god smak men det mest intressanta är utan tvekan alla fördelarna med dem:

  • Chiafrön innehåller 5 gånger mer kalcium än mjölk
  • De har mer antioxidanter än blåbär
  • De har tre gånger mer järn än spenat
  • De har mer fibrer än havre
  • De innehåller en stor mängd protein, och är därför populära hos vegetarianer
  • Det är mättande och du kan använda det i en välbalanserad och varierad frukost. 
  • De är rika på protein och är en naturligt källa till antioxidanter och C-vitamin. De är därför bra på att ge dig energi samt återfuktar kroppen. 
  • De innehåller många antioxidanter och näringsämnen som bibehåller hudens fasthet och elasticitet, och kan motverka tidigt åldrande och trötthet. 
  • Både citron och chiafrön hjälper dig att smälta maten bättre och gör det lättare för näring att tas upp i tjocktarmen.

Genom att göra chiavatten med citron ger du kroppen massor av näringsämnen och det kan även hjälpa dig att gå ner i vikt. 

  • 1 tesked chiafrön
  • 1,5 glas vatten
  • En citron

Blöt chiafröna i ett halvt glas vatten i en timme. Det gör dem mjukare och bildar även en gel.

Lämna ett svar