Bodypump

Idag var jag med på mitt första Bodypump -pass som innebär styrketräning till musik. När jag kom in i salen var det rätt fullt men skannade snabb igenom vilka hjälpmedel som skulle användas och hittade en plats längst bak och intill väggen. Hämtade en step-uplåda, en skivstång och vikter i valörer 1 kg – 2,5 kg – 5 kg och 10 kg.  I Bodypump använder man tydligen ”lätta” vikter och kör många repetitioner, för att trötta ut musklerna och på sikt ökar muskelns uthållighet.

Bodypump passet började med en kort genomgång kring hållning, lyfta upp axlar, rulla dem bakåt och pressa ut bröstet, håll kvar hållningen när du kör exempelvis marklyft. Sen var det fullt ös, musik i högt tempo, en kort uppvärmning för att förbreda kroppen för  att direkt efter höja intensitet och utmana musklerna. Knäböj för ben och rumpa. Flera set, långsamt, håll emot och sen åtta snabba, repetera… och fortsätta direkt med varrierande marklyft för att träna ryggmusklerna, baksida lår och sätesmusklerna. 

En kort paus för att snabbt byta vikter och dricka vatten. Sen är det dags att lägga sig på step-up -brädan och köra bänkpress. Uppmaning att fokusera på bröstmusklerna och spänna magen runt naveln för bästa effekt. Och stå upp igen! Med hjälp av två tyngder, en i varje hand tränar man överdelen av ryggen, armarna längst öronen, vinkla tyngden bakom nacken och utman nedåt skulderbladen. Sakta/tempo…

Liggandes på step-up-brädan skall sen tränas tricepsen (baksidan av överarmen) och  bicepsen (framsidan av överarmen) köras igenom, som avslutas med armhävningar. 

Nästa set bestod av utfall för att träna ben och rumpa. Ytterligare upprätt för att träna axlarna. Och sen avslut med crunches, situps för magmuskler. 

Efter träningen sträckte vi ut musklerna, skönt. Jag tyckte det var kul med bodypump och kändes mycket enklare än vanlig styrketräning, eftersom jag hela tiden följde ledaren. Blir helt klart fler träningspass.

 

Lämna ett svar