Dags att återgå till normala rutiner!

Ganska jobbigt, men skönt att få rutiner igen… eller?

Många gånger slarvar vi med våra sömnvanor under semestern och vrider dygnet så att vi har svårt att ställa om oss till samhällets tider när jobbet/skolan börjar igen. Detta är ett stort problem för många, och i synnerhet då ungdomar/unga vuxna. 

Det finns dock några strategier för att man ska kunna vända tillbaka dygnet från en nattrytm till att gå och lägga sig tidigt och gå upp tidigt (även om vi i den bästa av världar egentligen skulle tillåtas leva efter våra individuella dygnsrytmer).
Dygnsrytmen är fast rotad i de flesta av oss människor. Vi behöver dagsljus för vårt färgseende, och kroppen kan utnyttja ljuset till att tillverka D-vitamin. Ju mer ljus vi får desto mer morgonpigga blir vi. 

Har du problem att vända på dygnet kan du successivt gå upp tidigare och göra utomhusaktiviteter. 

Du kan även att fasta i två dygn, och sätt alarmklockan på den tidpunkt på morgonen som du vill ha som rutin, och se till att äta frukost så fort du vaknat. 

Ett annat mycket beprövat trick när man vill vända tillbaka dygnet (om man till exempel lider av jetlag eller har slarvat med rutinerna under en längre semester) är att ”dygna”. Denna metod går helt enkelt ut på att du håller dig vaken i ett dygn och går och lägger dig tidigt på kvällen därpå. Denna metod fungerar för de flesta, men vissa människor tycker det är omöjligt att hålla sig vaken så länge.

 

Lämna ett svar