Du är bäst…

Tyck om dig själv! 

  • Du ska vara med dig själv hela livet. Gör ditt liv till en rolig och intressant upplevelse – det är bara du som kan göra det och det är bara du som kan bestämma dig för att ha det roligt, intressant, givande osv. Och tvärt om: om du bestämmer dig för att ditt liv är meningslös, värdelöst och hemskt, så kommer du att tycka att ditt liv är precis så.

Alla kan ändra på sig till det bättre!

  • Precis som man önskar att en annan person kunde förändra sig själv till det bättre, så kan du förändra dig så att du själv trivs bättre med dig själv. Du är aldrig färdig och det är aldrig för sent!

Ta hand om dig själv!

  • Det är svårt att gilla sig själv när man är trött och hängig, hungrig, har dålig kondis eller har dåligt samvete för saker man inte gjort.

Se dina positiva sidor och förstärk dem!

  • Låt inte Jante-lagen besegra dig! Räkna upp för dig själv det du är bra på, och upprepa de här egenskaperna och sakerna för dig själv tills du liksom har hjärntvättat dig själv att verkligen tro på dig själv!

Positivt ger mer positivt, negativt ger mer negativt! 

  • Tänker du en negativ tanke om dig själv så kommer lätt nästa negativa tanke. Men tänker du positivt om dig själv så kommer nog fler positiva tankar och du mår bättre av det. Försök att inte fastna i negativa tankar, misslyckanden eller obehag utan försök att snabbt gå förbi det. Men minns gärna det som varit bra och roligt och lyckat.

Gör sådant du njuter av att göra!

  • Gör saker du tycker om att göra, som är roliga, njutningsfulla och givande! När du lyckas med något får du bättre självförtroende och lyckas ännu bättre nästa gång och får ännu bättre självförtroende av det!

Hacka inte ner på dig själv – varför skulle inte just DU vara värd att må bra? 

Vänd upp-och-ner på Jante-lagen: varför skulle du vara så himla annorlunda att du inte är värt något? Vad gör dig till en sämre människa än alla andra? Vad skulle du ha gjort för att förtjäna att må sämre än någon annan? Ge dej själv en chans! Om du skulle ha att göra med ett litet barn skulle du säkert ge honom/henne mycket utrymme och stödja och försöka höja dens självkänsla. Du förtjänar samma omtanke om dig själv.

Tror inte att alla andra tittar kritiskt på dig

  • Blyghet brukar höra ihop med en upplevelse av att ha andras blickar på sig, att man tänker att andra tittar på en med kritiska ögon. Så är det sällan, för alla har fullt upp med sig själv. Men det är lätt att fastna i negativa tankar om man är blyg. Man börjar lätt tänka på hur man upplevs av andra och man kan då lätt känna sig väldigt utsatt. Obehag och nervositet kan komma i situationer som är ovana tex i mötet med nya människor.
  • Blyghet gör att hjärnan tolkar situationen som farlig, då börjar det bildas stress hormoner som åker ut i kroppen. Stresshormonerna gör att man får hjärtklappning, blir varm och svettig, rodnar osv. Vanligtvis brukar det även bli svårt att tänka klart och att få fram orden som man vill, allt man säger blir fånigt.

Sträck på dig! 

  • Med kroppsspråket visar du utåt vem du är, men också för dig själv. Oavsett om du sitter eller står, att sjunka ihop som en hösäck kan få vem som helst att tappa en del av sitt självförtroende. Räta på ryggen, ner med axlarna, upp med hakan, försök LE och se folk i ögonen – och de kommer att behandla dig som om du var mycket mer värd än om du hukar dig, ser ner i marken, drar upp axlarna, mumlar och låser armarna runt kroppen. Föreställ dig en tråd som sitter fast högst uppe på ditt huvud och som någon drar i. 
  • Övning: Lyft på hakan, tryck axlarna bakåt och gå tvärs över rummet. En sådan enkel förändring i din hållning kan ha en överraskande effekt på hur du mår.

Lämna ett svar