Yoga

Passar alla – oavsett om du är träningsvan eller inte, överviktig eller smal, vill varva ner eller stärka musklerna. Ibland behöver vi helt enkelt jobba med stillhet och aktiv vila för att få bort spänningar.

Yinyoga är en blandning av yoga och mindfulness. I stället för att träna musklerna går man djupare, och jobbar med bindväv, leder och ligament, som vi ofta är väldigt stela i. Och då frisätts ny energi i kroppen. Dessutom aktiveras det parasympatiska nervsystemet, som gör oss lugna och harmoniska, ger bättre sömn och kan lindra värk.

Hot Yoga utför man olika rörelse och positioner i ett uppvärmt rum, runt 40 grader med en luftfuktighet på ca 20-40%. Man håller statiska positionerna och gör stabilitetsövningar som stärker och balanserar kroppen. Det sägs även att yogan rensar kroppen på gifter och slaggprodukter – en sk. terapeutisk yoga. Syftet med Hot Yoga är att aktivera ditt nervsystem, dina körtlar och de inre organen genom att aktivt samt skonsamt arbeta med ryggraden.

Yoga för atleter förbättrar idrottsfärdigheter genom förbättrad balans, starkare bål och smidighet. Studier visar att atleter kan ha nytta av att lägga till yoga till sin träning. I den här serien arbetar du med smidighet, balans, vighet, uthållighet, bål, ljumskar och övergripande styrka – verktyg som förebygger skador och underlättar återhämtning.

Lämna ett svar