Att gå förbättrar ditt humör

Att gå, oavsett om du samtidigt mediterar eller inte, kommer hjälpa dig att rensa ditt sinne. Du kan gå vart som helst och när helst du vill. De som ofta går vet att man efter en lång promenad rör sig enklare genom livets rytm.

Om du håller dig aktiv kommer ditt minne aktivera alternativa tankar. Det kommer lugna ner de känslor som förstör din förmåga att bemöta dina problem. Alltså kommer du att se väldigt positiva resultat.

”Kroppen är egentligen sinnets chaufför, som kan transportera det och ta dess order. Om sinnet jäktar så kommer kroppen att jäkta. Om sinnet är attraherat av något som det finner intressant så kommer huvudet att vända sig och din kropp kan ändra riktning eller stanna. Många olika tankar flyger genom sinnet när man går, precis som när man sitter stilla och andas. Som regel händer allt detta utan att man är det minsta medveten om det.”-Kabat-Zinn

Meditera medans du går:

  • Försök notera när din fot kommer i kontakt med marken, när din vikt läggs på den, när den andra foten flyttas framåt, och när den kommer ner igen för att komma i kontakt med marken än en gång.
  • Om ditt sinne vandrar iväg från dina fötter eller ben eller känslan av hur din kropp rör sig, hämta då snabbt tillbaka det.
  • Du behöver inte titta på dina fötter, för de vet redan hur man går. Det kan till en början även vara bra att inte titta på omgivningen. Detta kan motverka att dina tankar vandrar iväg och avbryter processen med meditation och abstraktion. Kom ihåg att det handlar om att uppleva en aktivitet medan man utför den.
  • Efter att ha ökat din förmåga att gå med full uppmärksamhet på dina fötter och ben kan du bredda ditt fokus till resten av kroppen, som om den var en enhet som rörde sig genom rymden. Detta kommer att hjälpa ditt sinne att vila sig. När det inte har någonstans att gå så finns det inte något som kan distrahera det.

Glöm inte bort att varje beteende bestämmer och är bestämt av dina tankar och känslor.

Lämna ett svar