Att gå ner i vikt

Om du vill gå ner i vikt bör du undvika socker och stärkelse

Den största fördelen med lågkolhydratkost är att det får dig att vilja äta mindre. Socker och stärkelse kan göra dig hungrigare, att undvika sådant kan minska din aptit till en lämplig nivå.

Var seriös och starta strikt, under 20 gram kolhydrater per dag om du räknar. Det betyder att man avstår mer eller mindre helt från stora kolhydratkällor som sötsaker samt bröd, pasta, ris och potatis. 

Det vanligaste misstaget hos personer som börjar äta lågkolhydratkost är att de undviker fett. 

Problemet är att kolhydrater och fett är kroppens två huvudsakliga energikällor (protein är främst byggmaterial). Kroppen behöver minst en av dem.

Lite kolhydrater och lite fett = svält

Att undvika både kolhydrater och fett leder till hunger, sug efter skräpmat/godis och trötthet. 

Förr eller senare står man inte ut och ger upp. Ät mer naturligt fett tills du känner dig mätt. 

Exempelvis genom att använda sådant här i matlagningen:

  • Smör
  • Vispgrädde
  • Olivolja
  • Kött (inklusive feta delar)
  • Fet fisk
  • Bacon
  • Ägg
  • Kokosfett

Ett annat vanligt misstag på lågkolhydratkost är att bli lurad av den kreativa reklamen för speciella ”low carb”-produkter. 

Riktig mat är sådant som människor har ätit i tusentals eller (ännu hellre) miljoner år, exempelvis kött, fisk, gott om grönsaker, ägg, smör, olivolja, nötter med mera.

  • Ät inte lågkolhydratvarianter av högkolhydratmat – som kakor, chokladkakor, bröd, pasta eller glass. Detta inkluderar recept på kakor, bullar och tårtor som påstås vara ”LCHF”. Mandelmjöl innehåller dessutom ofta mycket mer kolhydrater än angivet på innehållsförteckningen.
  • Undvik produkter med orden ”nettokolhydrater” eller ”net carbs” på. Det är vanligen bara ett sätt att lura dig.

Fokusera på att äta mat lagad på råvaror med god kvalitet, så lite processade som möjligt. Det bästa är att köpa mat som inte ens har en innehållsförteckning (eller en mycket kort sådan).

På lågkolhydratkost bör du äta när du är hungrig, tills du är mätt. Men lika viktigt om du vill bli smal är… ät inte om du inte är hungrig. Onödiga mellanmål hindrar din viktnedgång.

Detta kan vara ett problem på LCHF också. En del saker äter man i onödan bara för att de är goda och lättillgängliga. Här är tre vanliga fällor att se upp för på LCHF:

  • Mejeriprodukter som grädde och ost. – De fungerar bra i matlagning eftersom de är mättande. Men det kan vara ett problem om man äter mycket ost framför TVn på kvällen, utan att vara hungrig. Var försiktig med det. Eller mycket grädde till efterrätt, när du är mätt redan och bara fortsätter att äta för att det är gott. Eller en annan vanlig bov: massor av grädde i kaffet, många gånger per dag.
  • Nötter. Det är lätt att äta tills nötterna är slut, oavsett hur mätt man är. Ett tips: Enligt forskning är salta nötter svårare att sluta äta än osaltade nötter. Saltade nötter frestar dig till mer överätande. Bra att veta. Ett annat tips: Undvik att ta med hela påsen till soffan, utan välj helst en liten skål istället. Åtminstone äter jag ofta upp alla nötter, vare sig jag är hungrig eller inte.
  • LCHF-bakning. Även om du bara använder mandelmjöl och sötningsmedel innebär bakverk och kakor vanligtvis extra ätande när du inte är hungrig… och ja, detta hindrar viktnedgång.

Om du har svårt att gå ner i vikt bör du undvika sötningsmedel helt. 

Många ersätter socker med artificiella sötningsmedel. De tror att det kommer att leda till att de får i sig färre kolhydrater och går ner i vikt. Det låter troligt – och rimligen är det mindre dåligt än en massa socker. Men studier är långt från samstämmiga, sötningsmedel verkar ha sina egna problem. Som ökad aptit och ett bibehållet sug efter sötsaker. 

Stevia marknadsförs som ett naturligt alternativ till artificiella sötningsmedel. Det är reklamsnack. Det finns inget naturligt med ett processat supersött pulver som Stevia.

Lämna ett svar