Positiva effekter när du går

Det är enkelt att gå en promenad. Och det är en motionsform som de flesta människor kan ge sig i kast med. Underskatta inte de positiva effekterna på vad promenader kan göra för hälsan. 

  • Du blir glad

Forskning visar att en promenad påverkar ditt nervsystem och ditt humör så att du blir mycket gladare. Dessutom förbränner du både kalorier OCH bygger muskelmassa. Bara fördelar, alltså!

  • Du går ner i vikt

Du kommer både märka skillnad på badrumsvågen och dina kläder om du börjar att gå regelbundet. Och en promenad känns dessutom inte så oöverkomligt om du vill gå ner i vikt. Det är också värt att igen nämna att du bygger muskelmassa och blir starkare.

  • Du blir mer kreativ

Det verkar kanske lite märkligt, men en studie från 2014 visar att människor som går medan de t ex ska tänka ut något nytt, har många fler kreativa idéer om man jämför med de som sitter ner medan de utmanar sin kreativitet. 

  • Dina ben ser vältränade ut

Och det förblir de om du fortsätter med dina dagliga promenader. Musklerna hålls vältränade och tonade och det märks också på dina ben – som dessutom blir smalare. Promenaden tar också bort överflödig vätska och förbättrar din blodcirkulation.

  • Andra mål blir lättare att nå

Genom att gå 30 minuter varje dag bygger du upp en rutin. Det vill säga, du får lättare att komma igång med andra saker och hålla fast vid goda rutiner och vanor.

Lämna ett svar