Bra protein i stället för kött

1. Edamame – de gröna sojabönorna i skal är perfekta som ett nyttigt snacks innan middagen. Ångkoka dem, strö över lite flingsalt och ät direkt! De är goda, nyttiga och innehåller 10 gram protein per deciliter (utan skal).

2. Quinoa

Byt ut ris, bulgur och potatis mot quinoa, som är glutenfritt, har ett lågt GI-värde och innehåller 9 gram protein per deciliter (okokt). Dessutom är det rikt på kalium, som rekommenderas vid högt blodtryck.

3. Chiafrön
Det populära chiafröet har en proteinhalt på hela 21 procent, lika mycket som nötkött. Dessutom är det rikt på omega-3, fibrer och antioxidanter.

4. Kvarg
Naturell kvarg med bär eller frukt är ett perfekt mättande mellanmål – en portion på 150 gram ger också hela 16 gram protein! Har du svårt för kvargens lite torra, gryniga konsistens? Blanda ut den med lite yoghurt eller keso. Strör du dessutom en matsked solrosfrön över får du i dig ytterligare ett par gram protein.

5. Ägg

Ägget är en riktig näringsbomb med runt 7 gram protein per styck. Dessutom innehåller ägg det prestationshöjande ämnet kolin och d-vitamin, som förebygger mörkerdepressioner. Forskning har dessutom visat att d-vitaminbrist ökar risken för övervikt.

6. Linser

Linser är perfekt i höstiga soppor och grytor, har ett lågt GI-värde och mättar bra på grund av sitt höga fiberinnehåll. En deciliter torra linser innehåller dessutom hela 22 gram protein.

Lämna ett svar