Ha koll på innehållsförteckningen

När man läser en innehållsförteckning är det ingredienslistan man ska leta efter. Det är den som talar om vad som ingår i produkten. Den ingrediensen som står först är den som det finns mest av, därefter står resterande ingredienser i fallande ordning. Tabellen, näringsvärde per 100 gram, talar egentligen bara om vilken typ av produkt det är, om det är en kolhydrat, protein eller fettkälla. I regel kan man säga att ju kortare ingredienslista ju bättre, men man bör även ha lite koll på vad för ingredienser det är som ingår. Om du köper hel och halvfabrikat så tänk på vad du själv skulle haft i om du lagat maträtten. Jämför sen med ingredienslistan på produkten, om det ingår en hel rad av ingredienser som du själv inte skulle haft i, eller som du inte känner igen så bör du leta efter en annan produkt.

Om en produkt innehåller något av följande i innehållsförteckningen bör du låta bli att köpa hem det.

Det är inte alltid som socker står skrivet, utan kärt barn har många namn. Nedan tips på livsmedel som innehåller stora mängder socker som glukos, maltdextrin, glukossirap, fruktossirap, maltodextrin…

  • Agavesirap- består till stor del av fruktos som inte är bra för vår hälsa
  • Modifierad stärkelse
  • Smakförstärkare
  • Aromer
  • Mjölkpulver, skummjölkspulver
  • Fruktos och fruktossirap
  • Vegetabilisktfett- är ofta palmolja, inte bra för varken kroppen eller miljön
  • Härdatfett, delvishärdat fett, hydrogenerat fett

Lämna ett svar