Andningen

För många som är nybörjare till löpning så kan det här med att få till andningen kännas extra svårt och jobbigt. En anledning kan vara att man inte andas in djupt med magen utan enbart tar korta små andetag så det nästan blir som man hyperventilerar. Du andas då enbart högt upp i bröstet. Som allt annat i löpning så gäller det att hitta en rytm så att man inte behöver tänka. Allt ska komma naturligt och vara helt avslappnande. Det gäller även andningen. Det är inget du därför ska tvinga fram utan det kommer av sig själv.

Att mixtra för mycket med andningen kan lätt bli fel. Helst ska man inte ens tänka på att man andas då brukar det gå bäst. Att komma ihåg är att varken andningen eller lungorna i sig inte är den begränsande faktorn för din uthållighet. Det är snarare hur starkt hjärta du har, antalet röda blodkroppar och hur bra musklerna är att ta upp syret. Det innebär alltså att även om du skulle träna upp din andning så att dina lungor kan ta upp mer syre, så skulle det inte spela någon roll för din kondition. Troligtvis skulle ditt hjärta ändå inte vara tillräckligt tränat för att kunna pumpa ut syret från lungorna vidare till musklerna. Det är därför viktigare att träna upp ett starkt hjärta.

Så det bästa tipset till dig som tycker det känns svårt och jobbigt att andas. Börja med att ta tre djupa avslappnande andetag de första stegen på din löptur och sedan tänk inte så mycket mer på din andning. Du behöver inte tänka för att andas utan det sker helt naturligt!

Lämna ett svar