Mat som bränner fett

Metoden går ut på att du undviker stärkelserik mat under tre dagar, för att sedan äta stärkelse i en dag. Sedan kan du upprepa fyradagarscykeln i upp till två veckor.

Varje dag:

– Börja dagen med en kopp citron- och ingefärste, som du gör genom att riva lite färsk ingefära i botten av en tekopp, addera 1-2 matskedar citronjuice (färskpressad eller på flaska) och fylla på med hett vatten.

– Ät två till tre rejäla måltider under dagen.

– Låt det gå fem timmar mellan varje måltid.

– Drick två till tre stora glas vatten mellan måltiderna, men ingenting till maten.

– Om du vill äta frukt så gör det en timme före måltiden eller tre timmar efter.

– Ät riktigt smör och olivolja.

– Ät dagens sista måltid minst tre timmar innan du går och lägger dig.

– Om du vill kan du äta några rutor mörk choklad för att stilla sötsuget, helst med 85 procent kakao.

Dag 1-3

Ät inga måltider som innehåller stärkelse.

Exempel på maträtter du kan äta är:

– Stekt ägg med skinka och tomat

– Olika typer av varma och kalla sallader

– Wraps gjorda med salladsblad istället för bröd

– Soppor, till exempel fisksoppa eller champinjonsoppa med tofu

– Ugnsbakad fisk

– Kyckling med citron och ingefära

– Lammgryta

Dag 4

Nu får du äta mat som innehåller stärkelse, men följ fortfarande dietens övriga regler.

Exempel på maträtter du kan äta är:

– Lättyoghurt eller lättkvarg med honung och hemgjord müsli på rostade nötter och frön.

– Äggröra på stenåldersbröd

– Ugnsbakad fisk, kyckling eller tofu under ett frasigt täcke gjort på mandelflarn, hackad persilja, citronjuice och riven parmesan.

Dag 5-7

Ät inga måltider som innehåller stärkelse.

Exempel på maträtter du kan äta är:

– Samtliga alternativ från dag 1-3

– Kryddstark soppa med köttbullar

– Stekt eller grillad makrill med sås gjord på rostad, hackad mandel, gurka, dill, vitlök, parmesan, citronjuice, olivolja och sweet chili

– Lax med rostade grönsaker

– Mexikansk omelett med chorizo, svamp, paprika, lök, tomat och cheddarost

Dag 8

Du kan komplettera med mat som innehåller lite stärkelse, men följ fortfarande dietens övriga regler.

Exempel på maträtter du kan äta är:

– Samtliga alternativ från dag 4. 

– Havregrynsgröt med honung, kanel och 1-2 matskedar grädde

– Hemgjord pyttipanna på potatis, lök och lamm- eller nötkött

– ”Risotto” på brunt basmatiris, lök, vitlök, champinjoner, zucchini, parmaskinka, tomat, spenat och torkade örter

– Kycklinggryta med risnudlar

Om du vill fortsätta…

Fortsätt att varva mellan tre stärkelsefria dagar och en stärkelsedag i upp till 14 dagar. Vill du fortsätta efter två veckor så rekommenderas att du går över till den ordinarie eller den strikta LCHF-dieten (keto).

Lämna ett svar