Inför Göteborgsvarvet

Med bara 5 dagar kvar är det dags för den sista lilla förberedelsen som kan vara avgörande. Här följer lite tips…

1. Tänk på att dricka rikligt med vätska dagen före loppet. Tänk också på att äta massor av protein (LCHF) för att stärka din kropp.

2. Utnyttja vätskedepåerna och drick rikligt. Även en ringa vätskeförlust förringar din prestationsförmåga markant. Drick mycket vid samtliga depåer. Se också till att få i dig lite energi, men undvik att experimentera med energidrycker och livsmedel som du inte har testat under träning.

3. Vårda dina fötter före start. Klipp tånaglarna om det behövs och sätt eventuellt lite Compeed-plåster på fotens utsatta områden.

4. Tänk på att skydda bröstvårtorna med en plåsterbit före start eller en tight kompritionströja. Det förhindrar irritation eftersom löptröjan konstant gnids mot bröstet.

5. Shoppa lugnt på mässan. Gå gärna runt lite och titta på de intressante stånden men se upp så att du inte plötsligt har ägnat en hel dag åt det. Det slutar bara med att du får trötta ben.

6. Uppsök toaletten i tid. Det är ofta lång väntetid precis före starten och du vill väl inte missa startskottet!?

7. Kom ihåg att aktivera ditt stoppur när startskottet går. Med uret om handleden kan du kontrollera ditt tempo under loppet.

8. Börja i ett stillsamt tempo. Kroppen måste ha tid att komma i gång innan du tvingar in den i sin högre rytm. Åtskilliga studier visar att man uppnår de bäst tiderna genom att löpa den första hälften långsammare än den andra hälften. Låt under inga omständigheter de andra löparna dra med dig i ett för högt tempo.

9. Följ den blå linjen om den finns utsatt.

10. Ha kul och lycka till med loppet!

Lämna ett svar