Stärk bindväven (fascian)

Är du medveten om att hela din kropp påverkas av hur din bindväv mår? Bland annat kan ledrelaterade smärtor, skador på leder (nacke/rygg/knän mm), värk och stelhet uppkomma om bindväven inte “stretchas/stressas/aktiveras” ut varsamt och kontinuerligt. Också stress har visat sig i forskning påverka fascia, så att den drar ihop sig runt muskelgrupper, vilket i sin tur leder till värk och stelhet. 

Har du värk – Stärk din bindväv

  • Aktivera din bindväv varsamt och kontinuerligt på de ställen som du har i din kropp. Från knän och över bäckenet och korsrygg upp mot rygg har vi mest fascia.
  • Har du ett stillasittande jobb eller monotona rörelser, se till att börja röra mer på ex bäcken och korsrygg då stress ofta sätter sig där och fascia bildar förhårdnader om man inte rör sig.
  • Tränar du mycket se till att aktivera bindväv som håller musklerna på plats också. Aktivera bindväv genom ex yin yoga eller pilates.
  • Stressar du mycket är det extra viktigt att ha tid för stretch och återhämtning, då stress i forskning har visat sig dra samman fascia runt muskelgrupper så att du ”blir stel” vilket i sin tur leder till värk.

Livsmedel som är skonsamma för vår fascia och som ger återhämtning är mat framförallt med kisel (då kisel stärker fasica) men också magnesium, zink och järn.

  • nässla
  • hampafrön/hampaprotein
  • chiafrön
  • alger
  • broccoli
  • kallpressad kokosolja
  • mullbär
  • gojibär
  • blåbär
  • citron
  • granatäpple
  • gurkmeja
  • salvia
  • maskros
  • grönkål
  • nötter
  • sparris
  • gurka
  • jordgubbar
  • avokado
  • cayennepeppar
  • Superbär som acai är fantastiskt!

Lämna ett svar