Sockerfällor

Om du inte vill köra LCHF så bör du ändå ta bort allt socker ur kosten. Du kan till och med gå ner ett halvt kilo per vecka, men för ännu bättre effekt bör du dra ner på andra snabba kolhydrater som omvandlas till socker i kroppen som pasta, vete mm. Äter du en bra kost med fokus på ordentligt med protein, nyttiga fetter och mycket grönsaker kommer du uppleva hälsa och balans i livet. 
Godis, glass och kakor innehåller mycket socker, det vet ju alla, men man missar ofta det dolda sockret som tillsätts i helt vanlig mat exempelvis i bröd, pålägg, yoghurt, kvarg och såser. Så läs alltid innehållsförteckningen på all mat du köper. Hoppa över produkter som innehåller socker, men också till exempel maltodextrin, glukossirap och vete-stärkelse. Och var uppmärksam på produkter som utger sig för att vara osötade, de kan innehålla sötning som är lika dåligt som socker.

Glöm inte heller att man lätt kan få i sig stora mängder socker från sötade drycker. Läsk och saft är självklara bovar, men se också upp med olika typer av energidrycker och proteindrycker. Det är till exempel inte säkert att en dryck med aloe vera är nyttigare än vanlig saft eller att en proteinberikad mjölkdryck är mindre söt än en milkshake. Vin är också en luring, en del viner är sötade och det är många som inte känner till det eftersom lagstiftningen kring innehållet i vin är märklig. Bäst är torra vita viner och röda viner som inte är så söta. Det kan också vara en idé att dricka mindre av mousserande, champagne och dessertvin eftersom de oftast innehåller mer socker än rött, vitt och rosévin.

Skippa helt:

  • Glass, sorbet
  • Godis, choklad
  • Läsk, saft, slush
  • Milkshake
  • Snacks och kex
  • Kakor och bullar
  • Sylt och marmelad

Se upp med:

  • Snabbmat och hämtmat (i till exempel sushi, teriyakisås och thaimat kan det finnas ganska mycket socker).
  • Hel- och halvfabrikat.
  • Yoghurt, kvarg och fil (de smaksatta varianterna innehåller oftast socker).
  • Bröd.
  • Pålägg som mjukost, kaviar och messmör.
  • Charkprodukter som skinka.
  • Ketchup, marinader och såser.
  • Sport- och energidrycker.
  • Bars och proteindrycker.
  • Bantningsprodukter (de är ofta full-proppade med socker eller sötningsmedel).
  • Flingor och müsli.
  • Nötmjölk eller liknande (vissa sorter är sötade).

Det är inte bara socker som du ska se upp med. Håll också utkik efter olika typer av sötning som har i stort sett samma negativa effekt på kroppen.

  • Socker/sackaros.
  • Druvsocker.
  • Fruktsocker, fruktos, fruktossirap (fruktsocker låter nyttigt men är ofta onyttig fruktos).
  • Glukos, glukossirap.
  • Glykos.
  • Sirap.
  • Invertsocker.
  • Maltodextrin.
  • Vetestärkelse och risstärkelse (har överlag samma negativa effekt i kroppen som socker).
  • Modifierad stärkelse.

Om du ändå måste äta något sött skall du i så fall hålla koll på det lite nttigare söta:

  • Frukt och bär
  • Torkad frukt, torkade bär eller varför inte torkade oliver.
  • Honung
  • Lönnsirap
  • Dadelsirap
  • Kokossocker
  • Agavesirap (Innehåller till stor del fruktos, var restriktiv med ditt intag)
  • Björksocker/xylitol

Lämna ett svar