Tänk på vad du dricker

Sockerläsk är alltid en dålig idé om du valt LCHF. En liten läsk får dig ur ketos under en dag. En stor läsk innehåller stora mängder socker och det tar i stället drygt en vecka…

Lightläsk innehåller inte kolhydrater eller kalorier. De innehåller istället konstgjorda sötningsmedel som till exempel aspartam, sukralos, acesulfame K eller stevia. 

Många tror att lightläsk är ett bra val, eftersom de inte innehåller någon energi. Det är emellertid inte så enkelt, sötningsmedel utan kalorier har sin egen problematik.

  • Till att börja med upprätthåller sötningsmedel ditt sötsug, en katastrof om du är sockerberoende. 
  • Det gör det svårare att uppskatta den naturliga sötman i riktig mat. 
  • Det finns också studier som visar att ett byte från lightläsk till vatten resulterar i viktnedgång, kanske för att en del lightläsk kan höja insulinnivåerna (och öka fettinlagringen).

Sammantaget är lightläsk troligen mindre dåligt än sockerläsk. Men om du helt kan sluta med söta drycker för att istället välja vatten är naturligtvis det klart bästa alternativet.

Alkohol är inte heller till någon hjälp när det gäller viktnedgång. Ju mer alkohol du dricker, desto mer kan din viktnedgång avstanna, eftersom kroppen tar hand om alkoholen före allt annat.

Med det sagt är det stor skillnad på olika typer av alkoholhaltiga drycker – vissa är helt OK, andra är ren katastrof. Vin har lägre kolhydratinnehåll än öl, de flesta på LCHF väljer vin. Ren sprit som whisky och vodka innehåller inga kolhydrater, men se upp för söta drinkar – de kan innehålla stora mängder socker.
 

Lämna ett svar