Löparfaser

Det kan vara bra att dela in löparåret i olika faser – inte bara för motivationens skull, utan också för att man inte kan vara i toppform året runt. I stället bör du satsa på att toppa formen två gånger per år…

VÅR – Ljusa dagar och många motionslopp gör att våren är den perfekta årstiden för löpare. Om du har anmält dig till ett lopp så är det nu du ska trappa upp din träning och träna mer specifikt. Akternativ använda våren till att bygga upp konditionen och satsa på ett lopp till hösten.

SOMMAR – Innebär semester och återhämtning vilket även speglar en lugnare löpperiod med färre motionslopp. Om du var i form under våren, så är det klokt att ta det lite lugnare nu och bara upprätthålla löpformen. Dra ned på intensiteten, ta med löpskorna på sommarsemestern och njut av lugna avkopplande löprundor.

HÖST – Årets andra stora löparhögtid, då det arrangeras många motionslopp som du kan satsa på. Planera din träning, följ eventuellt ett program och använd de sista 3–4 veckorna inför ett lopp till att toppa formen.

VINTER – Det finns ingen anledning att plåga sig med hårda intervaller. Håll istället igång med korta och snabba pass alternativ långa och lugna löprundor.

Lämna ett svar