Träningsmotivation

När vi tränar så är vi oftast väldigt fokuserade på våra muskler och glömmer bor vårt nervsystem. Men faktum är att när du upplever att något är tungt eller svårt, så är det oftast beroende på att nervsystemet, eller hjärnan som jag brukar säga, skickar fel signaler eftersom förändrat beteende inte accepterats än och helt enkelt behöver den lära sig mer om det som är nytt. Sällan beror det på bristande muskelstyrka eller uthållighet. Naturligtvis måste vi jobba med dessa två saker också men det viktigaste först, medveten- och mentalträning…

  1. Hitta ditt varför, som är den viktigaste delen och en mycket kraftfull källa till din motivation och energi.
  2. Skapa dina egna mål, och tänk “att det är bättre att gå långsamt åt rätt håll, än att springa snabbt åt olika håll hela tiden, eller ännu värre, åt fel håll”. Formulera dem tydligt, säkerställ att de är så pass konkreta att du kan veta hur långt du kommit och hur långt du har kvar. Exempelvis att anmäla sig till ett löplopp och att sätta upp en plan för hur du tar dig dit.
  3. Belöna dig även när du uppfyller dina delmål. Det är ingen idé att ”stånga dig blodig” och bara sikta mot målet. En av nyckelkomponenterna i motivation är viljestyrka, och viljestyrka kommer ta slut med tiden om man inte fyller på den. Så det du behöver är att fylla på din viljestyrka då och då, med hjälp av belöningar och vila. Men även fira dem ordentligt när du når dina mål. Resan kommer att kännas lättare och du kommer rent mentalt att vara bättre utrustad för att klara av den.

Widget not in any sidebars

Lämna ett svar