Hälsoråd

En hel dag framför datorn kan kännas i kroppen, därför är det viktigt att du byter arbetsställning då och då, så att inte hela tiden belasta samma muskelgrupper.

När du ställer in bord, stol och skärm ska du ha axlarna sänkta, ryggen rak och armarna vilande på bordet med 90 graders vinkel i armbågsleden. Ögonen ska vara cirka sex decimeter från skärmen och du ska ha blicken riktad lite nedåt.

Om din nacke gör ont under de långa arbetstimmarna rekommenderar vi att du tar en paus minst en gång per timme för att sträcka på din ryggrad.

• Vila hakan mot ditt bröst. Vänd därefter ditt huvud till vänster och till höger.

• Därefter skakar du ditt huvud från sida till sida som om du säger nej. Gör det långsamt.

• Om du känner en väldigt intensiv smärta kan du lägga handflatan på ovansidan av huvudet och dra huvudet sakta ner diagonalt.

• Du kan också stå med armarna neråt längst sidorna och dra axlarna upp mot öronen, håll fast och låt den falla nedåt längst din kropp så du står avslappnat igen.

Du kan också vira ihop en handduk till ett avlångt bolster som du lägger vid svanken för att sträcka ut dig, se bild nedan. Se även tidigare blogginlägg

Lämna ett svar