Kanel

Vad vore en jul utan kanel? Men kanske borde vi strunta ijulstämpeln och använda kanel mer generöst även andra tider på året.

Här äter vi keso, rysk yoghurt, hemlagad frömusli, hallon och blåbär som sen toppas med massor av kanel på. Året runt och bara för att det är så himla gott – och väldigt nyttigt. I viss mängd åtminstone.

Framför allt brukar kanelens påverkan på blodsocker och insulinkänslighet lyftas fram när man pratar om hälsa och kanel och här finns forskning att luta sig mot. Kanel håller ditt blodsocker jämnt och minskar risken för att du ska bli insulinresistent. Det här är positiva nyheter i en värld där allt fler drabbas av diabetes.

Kanel innehåller också antioxidanterna polyfenoler som skyddar kroppen mot en rad olika sjukdomar, som hjärt- och kärlsjukdomar. Antioxidanterna i kanel är så kraftfulla att det faktiskt går att använda kanel som ett naturligt konserveringsmedel. I kanel finns nämligen ett ämne som heter kumarin som i för höga doser kan skada din lever. Kumarin finns framför allt i kanel från Kina (kassiakanel) och i lägre halter i kanel från Sri Lanka (ceylonkanel). Använd därför helst ceylonkanel. Och om du inte får tag i det rekommenderar Livsmedelsverket att du bara äter en tesked kanel om dagen, som också är ganska mycket. Risken att överdosera är alltså liten även om du äter kassiakanel.

Lämna ett svar