En 1-minutsmeditation

  1. Sitt upprätt i en rakryggad stol. Om det går, luta dig framåt så att du inte vilar ryggen mot ryggstödet utan låter ryggraden bära upp sig själv. Du kan ha fönerna plant mot golvet. Blunda eller sank blicken.
  2. Koncentrera dig på andningen, känn hur luften flödar in i och ut ur kroppen. Var medveten om de olika sinnesintrycken under varje inandning och utandning. Lägg märke till andningen utan att förvänta dig att något särskilt ska hända. Du behöver inte ändra din andning på något sätt.
  3. Det kan hända att du börjar tänka på annat efter en stund. När du märker det för du varsamt tillbaka uppmärksamheten till andningen, utan att förebrå dig själv. Att inse att uppmärksamheten har vandrat iväg och fora den tillbaka utan att kritisera sig själv är en viktig del av utövandet av mindfulnessmeditation.
  4. Ditt sinne kan slutligen bli lugnt som en stilla damm. Eller inte. Även om du upplever en känsla av absolut stillhet kanske den försvinner snabbt. Om du känner dig arg eller irriterad kan du lägga märke till att även dessa känslor är flyktiga. Låt det som händer hända, oavsett vad det är.
  5. Efter en minut öppnar du ögonen och tar in rummet igen.

Lämna ett svar