Malins löpartips

Malin Ewerlöf Krepp är en av Sveriges bästa löpare. Här är hennes bästa tips.

STÄRK UNDERBENEN

Glöm inte vaderna och fötterna när du styrketränar. Blir du starkare i vaderna kan du springa högre på foten och få ett lättare steg som mer liknar det sätt som elitlöpare springer på.

SATSA PÅ CORESTYRKA

Med en stabil bål får du en starkare hållning och bättre löpsteg.

FIXA MED FARTEN

Det är lätt att alltid springa i en och samma fart, men då kommer du också alltid befinna dig på samma nivå. Öka farten med exempelvis intervallträning en gång i veckan. De flesta behöver inte träna mera för att bli bättre, utan träna mer varierat.

VARIERA VARIATIONEN

Satsa även på olika typer av intervaller – ibland korta och snabba, ibland längre och halvsnabba, backträning eller fartlek. Intervaller är tufft när du kör dem, men väldigt effektiva tidsmässigt.

VÅGA PRESSA

När du ökar farten i intervallerna kommer du även att springa med ett annat steg, den typen av löpteknik är toppen för att få kroppen att bli allsidigt stark.

LEK MED LÄNGDEN

När du springer dina lugnare distanspass – lek med att då och då förlänga distansen något, för att göra kroppen mer uthållig.

Lämna ett svar