Fascia

Fascia, eller bindväv som är det svenska namnet, binder samman kroppens muskler i långa kedjor. Genom muskler och över leder och tar olika vägar från huvudet och ner till fötterna. På så sätt bidrar fascian till att kroppens muskler och skelettdelar är sammanlänkade och kan koordineras. Man kan likna Fascian med ett spindelnät. Petar man någonstans, sätts hela nätet i dallring och hjärnan sitter som en spindel och lyssnar och reagerar på allt som händer…

Övning stärker kroppens nätverk. Rörelse binder det samman, knyter ihop det ena med det andra. Bindväven anpassar form och funktion till det man gör. Om man sitter mycket, formar sig fascian efter en sittande kropp. Om man springer mycket med lätta, studsande steg på framfoten och utmanar kroppen, formar sig den hårt spända fascian oändligt långsamt efter det. En rörlig livsstil är alltså bra.

Många har upptäckt piggbollar och foamrollers som hjälp att tänja ut stela fascior. Även massage kan få kroppen och dess nervsystem att slappna av, och på senare tid har man även fått upp ögonen på Yinyoga.

Jag har börjat att stå upp när jag jobbar, bara för att det är lättare att komma i rörelse när jag står än när jag sitter. Går i trappor, löptränar, tränar yoga, mestadels Yin, och går ofta på massage, allt för att inte vakna upp som en skalbagge som måste vagga sig ur sängen på morgonen och för att inte somna som en säck potatis som kastats i sängen på kvällen. Hur utmanar du din kropp?

Lämna ett svar