Ketos

Att hamna i ketos har bara hänt mig då och då under mina tre år med LCHF kost. Trodde att räckte att hålla sig till max 5g kolhydrater per 100g. Nu har jag läst lite mer om ketogen kost och riktigt så enkelt som jag trodde att det var är det absolut inte.

Det handlar inte heller om bantning, utan om hormonoptimering och att läka kroppen inifrån. Vill man uppnå en Quick Fix och gå ned i vikt snabbt, är keto inget som rekommenderas.

Tallriksmodellen:

  • 70 % fett – 150-200g om dagen
  • 25 % protein – ca 50-60g kvinnor/80g män
  • 5 % kolhydrater

Detta kan du äta:

  • Proteinkällor – fisk, kyckling, anka, fläsk, ko, ägg
  • Fettkällor – smör, ghee, kokosolja, avocadoolja, olivolja, äggulor, avokado
  • Kolhydrat-källor – broccoli, blomkål, kål, lök, spenat, brysselkål
  • Grönsaker – obegränsat broccoli, blomkål, kål, lök, spenat, brysselkålRäkna inte kalorier 
  • Fasta inte!
  • Ta bort all konstgjord och processad mat, även fiberhusk, mandelmjöl, kokosmjöl.
  • Ta det försiktigt med proteinet och proteinrika livsmedel såsom kyckling, torsk, tonfisk, nötter och mejerier.
  • Börja morgonen med fett på fastande mage, endast fett och inget annat.

Det går utmärkt att dricka sina kalorier så förslag ges att börjar morgonen med kaffe eller té och mixa det med smör och kokosolja. Det ger både stabil och energi för flera timmar framöver och eldar på förbränningen. En del mixar ”yerba maté” med smör och kokosolja istället för kaffe, och det sägs bli fantastiskt gott…

Undvik helt:

  • Sötningsmedel
  • Mejerier (gäller ej smör och ghee)
  • Koffein i alla dess former
  • Processade livsmedel (bacon, korv, salami)
  • Alla typer av mjöl (kokosmjöl är ok i små mängder)
  • Alkohol
  • Alla former av soja och havre
  • Allt socker inkl fruktsocker
  • All frukt (undantag Avokado)
  • Alla former av bröd/kex/knäckebröd/fröknäcke/finncrisp
  • Alla nötter och frön (undantag macadamianötter och linfrön)

Surfa gärna runt och bilda dig en egen uppfattning innan du börjar och glöm inte mäta med keto-stickor, för avläsning om du är i ketos.

Lycka till!

Lämna ett svar