Uppskatta dagen som den är

Men hur gör man? Du kan alltid prova att..

  • Sprida positiv energi – Du har bokat en träff med en vän eller dotter/son efter jobbet. Du kanske inte är på ditt mest utvilade och harmoniska humör, men försök ändå att ta tillvara på stunden du. Glöm sedan inte heller att visa hur mycket du uppskattar att få umgås, ja bara berätta det!
  • Glädjas åt dina framgångar – Många har höga krav på sig själva och kämpar som djur för att lyckas nå så många högt ställda mål som möjligt. Men ofta blir det där uppfyllda målet bara avprickat innan man går vidare mot nästa. Här är det viktigt att komma ihåg att stanna upp och berömma dig själv för det du faktiskt har lyckats med. Var stolt över dig själv och tillåt dig att känna dig nöjd över vad du åstadkommer lite oftare.
  • Njuta med alla dina sinnen – För att maxa din förmåga att njuta till fullo av livets härligheter är det en bra idé att bli bättre på att fokusera. Genom att gå upp i njutningen fullt ut kan du öka de positiva effekterna, särskilt när det gäller de korta stunder av välbehag.
  • Återuppleva fina minnen igen – När livet känns tungt kan det vara en genväg från de negativa känslorna att tänka tillbaka på vad som har gjort dig lycklig tidigare i livet.
  • Uppskatta alla härliga stunder – Stanna upp i de små stunderna av lycka, då är chansen större att du lyckas göra dina minnen mer meningsfulla.
  • Fejka dig till lycka – När du känner dig nedstämd kan det vara lockande att undvika sociala tillställningar, men ofta är det en bra idé att gå emot den där första spontana känslan. Om du har en kravlös inställning och låga förväntningar har du inte så mycket att förlora. Ansträng dig också för att le mot andra. Även om det till en början inte motsvarar din känsla kan det i slutändan faktiskt göra dig gladare på riktigt.
  • Tillåt dig, ja rent ut sagt unna dig att vara nöjd – När allt vi ser på bloggar, Instagram och Facebook är bilder av folks förskönade liv kan det vara lätt att känna sig misslyckad, och missnöjd med sitt eget liv. Så ett tips är att försöka pausa från alla intryck från sociala medier i perioder då du känner dig skör. Ett annat tips är att försöka flytta fokuset från vad som skulle kunna bli bättre till att fundera på vad du faktiskt har. Det kommer att öka den positiva känslan inför det som är fint i ditt liv.
  • Undvika dina negativa tankar – Vi kan göra en hel del för att påverka våra tankar, och i förlängningen vår inställning till livet. Så när du märker att du är inne i en nedåtgående spiral i ditt tankemönster kan du aktivt försöka styra om dina känslor och fokusera på saker som gör dig gladare.
  • Vara i nuet – Ibland är det bästa du kan göra för att höja din lyckonivå att bara hänge dig så mycket som möjligt.
  • Visa tacksamhet – Glöm inte bort att säga tack ordentligt när någon visar dig omtanke och uppskattning.

Lämna ett svar