Hantera din löparprestation

Inför vårsäsongen läste jag att när ljuset kommer är det tiden för att boosta/ladda/bygga energi. Hela vintern har jag längtat efter sköna sommarlöpningar med linne och shorts. När väl sommaren kom var det så galet varmt och orken var i botten. Funderade länge på var all energi tagit vägen som jag försökte boosta min kropp med under våren. Den var nästintill borta! När hösten nu börjar infinna sig upplever jag mer ork, men då har jag fullkomligt bokat in lopp var och varannan vecka så det enda min hjärna tänker är “hur skall du orka” och “vad i hela friden tänkte du på”

För att inte ätas upp av vare sig väder, vind eller täta löppass och lopp så behöver jag få lite distans till årets prestationsmål, antal löpta mil och antal lopp, och fokusera på var dag för sig.

Hur gör jag?

Nedan lite tips på hur du kan tänka för att peppa dig själv:

  • Tänk att du springer för din egen skull. Varje steg är för att jag skall få en bättre hälsa, känna mig pigg, orka och göra allt jag kan för att hålla mig frisk.
  • Att när jag sprang ett lopp på bara känsla, utan klocka och musik, så blev det mitt personbästa hittills. Känslan är lika med en bättre upplevelse.
  • Att strunta i att försöka springa i andras tempo, och att inte låta tävlingsådran pressa dig. Vinka, titta på publiken, landskap/staden och bara njuta av den sköna känslan.
  • Att oavsett tempo bestämma sig för att duo och din kompis springer loppet ihop. Ta er tid, småprata men framförallt njut av sällskapet.
  • Att du trots stelhet, trötthet och känslan av att inte vara i form ställer dig på startlinjen och utför loppet. Glöm inte av att du gör detta för din egen skull. Andas in glädjen och klappa dig själv på axeln för du är riktigt jäkla grym!

Lämna ett svar