Livsstil – vitaminer

Mineraler och vitaminer ingår i en mängd förbindelser och processer i kroppen.

Lånad bild från Wellvita

Oftast räcker inte den näring som är i kosten till. Därför kan du behöva komplettera. Tillexempel så står solen för lågt i Sverige efter den 26/9 och vi tillgodoser oss inte den D-vitamin som behövs för att klara en hel vinter i mörker. I Sverige så har ca 80 % brist på D-vitamin.

Tänk på att tillföra Omega 3 eller fiskleverolja om du inte äter tillräckligt med fisk.

Kollagen utgör en tredjedel av kroppens protein. Kollagen bygger upp hår och naglar och ger struktur och stadga till skelett, senor och blodkärlsväggarna. Det är också kollagen som gör att huden håller sig spänstig och slät.

C-vitaminens antioxidanter är det som hjälper till att skydda kroppens celler mot fria radikaler som kan utlösas vid stress. Utöver det så har även vitamin C flera andra viktiga funktioner i kroppen, bland annat att medverka till ett normalt fungerande immunsystem och kollagenbildning, vilket är av betydelse för uppbyggnaden av brosk, senor och ligament.

Det finns probiotika kapslar som innehåller 1000 olika stammar av nyttobakterier som finns i tarmarna. Du kan ännu heller komplettera din kost med Prebiotika som kostfibrer från grönkål och broccoli. Fermenterad kost som surkål är både prebiotisk och probiotisk där kål i sig är prebiotiskt och där fermenteringen gör kålen probiotisk. En matsked surkål om dagen är superbra för tarmfloran!

L-glutamin har många viktiga funktioner i vår kropp och kan både ge oss energi, hjälpa till att läka tarmen och stödja immunförsvaret att skydda oss mot infektioner.

Lämna ett svar