Livsstil – magnesium

Får du lätt muskelkramper, sover du dåligt och är trött och utmattad, känner du dig stressad, eller har problem med smärta och allergi? Det kan vara symptom på magnesiumbrist. Många av oss har idag brist på den livsviktiga mineralen magnesium.

Magnesium reglerar mängden och balansen av kalcium, natrium och kalium i dina celler och får syra-bas-balansen att fungera. Den styr därför över många grundläggande funktioner i din kropp, för normal nerv- och muskelfunktion.

  • Intar du kaffe, läsk, alkohol, socker, förbrukas magnesium då den hjälper till vid omsättningen och avgiftningen av de här produkterna.
  • Försurning i din kropp, orsakas av ovanstående kost bl.a. och leder till magnesiumbrist. En sur urin hämmar upptaget av magnesium i njurarna.
  • Kalcium driver ut magnesium ur kroppen. I dag är det vanligt att vi äter kost som är mer rik på kalcium t.ex. mjölkprodukter och äter färre produkter som innehåller magnesium. Läs mer om varför balansen mellan magnesium och kalcium är så viktig här.
  • Stress och för lite återhämtning leder till brist på magnesium och andra viktiga mineraler och näringsämnen. När kroppen utsöndrar adrenalin och kortisol vid stress och hård träning, används magnesium för att hantera påfrestningarna.
  • Att grödor odlas med konstgödsel skapar brist på magnesium, då konstgödsel motverkar magnesiumet. Det gör att växterna inte tar upp tillräcklig mängd magnesium.

Magnesium finns främst i baljväxter, bladgrönsaker, fullkornsprodukter och kött, fisk och skaldjur. Vi får också i oss magnesium genom vattnet vi dricker, framförallt i kommuner med hårt vatten.

Lämna ett svar