LCHF – introduktion

Low Carb, Keto, lågkolhydratkost är lika med LCHF. Det du gör är att undvika kolhydrater och ersätta dem med annan, riktig mat innehållande protein, hälsosamt fett och grönsaker.

Följer du råden och håller dig under 20 gram kolhydrater per dag får du goda effekter för din viktminskning.

Det kan vara tufft i början därför kanske du behöver anpassa kroppen till en början och successivt gå in i dieten, men se upp så du inte stannar kvar i en halv-variant. Först efter att kroppen befunnit sig i fyradagars keto börjar den ställa om sig till att förbränna fett. Alltså innebär det att om du fuskar och ”unnar” dig socker- och stärkelserik mat så tar det ytterligare fyra dagar att komma tillbaka till förbränning av fett.

För din egen skull så berätta om din diet och dina mål för din familj och vänner. Var tydlig med varför du gör det och hur deras åsikter och övertalningar påverkar dig negativt. Detta är det svåraste hindret eftersom LCHF inte är normen och rekommendationen från Livsmedelverket och som vi lärt oss äta.

Planera är A och O. Allt från inköp, till matlagning och äta. Se till att du har med dig reserver som frön ifall du hamnar i ett nödläge. Numera är det betydligt enklare att äta ute då fler restauranger har förståelse för att man väljer bort potatis/ris/pasta etc.

Och det viktigaste, glöm inte att äta när du är hungrig och sluta äta när du är mätt. kroppen talar om för dig när det är dag för mat. Välkomponerade maträtter med rätt mängd fett och protein.

Läs mer i ett av mina tidigare inlägg om fettförbränningsmaskinen och kolla gärna filen från Kostdoktorn om hur du äter LCHF.

Lycka till!

Lämna ett svar