Ketos – hur funkar det?

Källa: Sahlgrenska.se och marathon.se

Ketos är ett tillstånd där det finns väldigt lite glukos i blodet. Det kan bero antingen på fasta, frivillig eller ofrivillig, eller genom att du helt enkelt i princip helt undviker kolhydrater.

Som du säkert vet är kolhydrater musklernas och hjärnans främsta bränsle. Kolhydraterna får du i dig bland annat via bröd, pasta, potatis, socker, godis och läsk men även i frukt och grönsaker, särskilt de som växer under jorden.

När du får i dig väldigt lite kolhydrater behöver kroppen ta energi från annat håll. Din fettvävnad frisätter fettsyror som omvandlas till så kallade keton-ämnen (bland annat aceton). Ketonämnen kan användas som bränsle för både muskler och hjärna. Ketodietens förespråkare brukar tala om fördelarna med att använda fett som energikälla, eftersom vi i princip har obegränsade fettförråd i kroppen – till skillnad från kolhydraterna som vi bara har små lager av.

En ketogen kost innehåller mycket fett, medelhögt med protein och väldigt lite kolhydrater (ofta 20-50 gram per dag).

För att behålla ditt ketogena tillstånd måste du fortsatt hela tiden äta en extremt kolhydratlåg kost. Får du i dig för mycket kolhydrater hamnar du tillbaka på ”ruta ett” – det tar då några dagar till några veckor innan du är tillbaka i ketos igen. Proteinintaget får inte heller bli för högt (om du äter allt för mycket protein så kan aminosyrorna alanin och glutamin omvandlas till glukos och bryta din ketos)

Lämna ett svar