LCHF – hållbar matlagning

Visste du att hela en tredjedel av all mat som tillverkas slängs istället för att ätas? Och att vi bara i Sverige slänger ungefär 500 000 ton ätbar mat varje år? Vi är nog många som vill bidra till att den här siffran minskar – men hur kan man planera sina veckor så att man äter och handlar så smart som möjligt?

Gör roterande mat- och handlarlistor med en planering med ett antal middagar, förslagsvis för 4-6 veckor (mer om ni orkar), och sedan använder du det matschemat om och om igen. När du har följt matschemat alla veckor börjar du helt enkelt om på den första veckan igen.

Tips! Hitta fem recept där du varje dag använder dig av resterna från gårdagen för att ta till vara på så mycket som möjligt av dina råvaror.

Exempel på planeringsverktyg som du kan använda för att göra ett standardschema för maträtter som kan sitta på kylskåpet eller där det passar bäst.

• Fundera på om ni ska ha någon dag för rester, valfritt eller äta ute i schemat.

• Tänk på vilka dagar ni har mest respektive minst tid till att laga mat.

• Se till att liknande maträtter inte ligger för nära varandra. Jag ser t.ex. till att inte ha kyckling två dagar i rad på matschemat

Du kan göra en handlarlista i Google Keep eller med hjälp av Coop och ICA:s tjänster.

Tips oberoende av vilket verktyg du använder:

Handlarlistorna följer matschemat så att du handlar allt du behöver till veckans måltider. Förslagsvis varje vecka men om du månadshandlar kan listorna även täcka in fyra veckor. Välj det som känns bäst för dig.

• Kom ihåg allt det du köper regelbundet så att du inte bara köper till middagarna och måste åka till affären igen för att du inte har någon frukost.

• Gå igenom varje maträtt i matschemat och skriv upp vad du behöver köpa. Tänk på att slå ihop allt som är samma typ av mat. Om du behöver 2,5 dl grädde *2, såslår du ihop det till 5 dl i handlarlistan.

• Ordna handlarlistan efter kategorier och helst efter hur de är placerade i butiken där du vanligtvis handlar.

Lämna ett svar