LCHF – proteiner

Foto: diabetes.nu

Generellt gäller att måltider som innehåller tillräckligt med fett, stärkelsefria grönsaker och som baseras på riktiga råvaror sällan leder till att proteinintaget blir felaktigt.

  • Kött, alla sorter
  • Fisk, alla sorter
  • Kallrökt lax
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Kyckling
  • Bacon
  • Korv (hög kötthalt)
  • Salami
  • Kallskuret/pålägg

Protein är en stor och viktig del av varje cell i din kropp. När du äter protein bryts det ner till individuella aminosyror som används i dina muskler och andra vävnader.

Proteinet i dina muskler bryts ner och byggs upp dagligen och det krävs därför påfyllning av aminosyror för att nya muskler ska kunna byggas genom muskelproteinsyntesen. Att äta en tillräcklig mängd protein förebygger muskelförlust och främjar muskeltillväxt i kombination med styrketräning.

Bibehålla frisk hud, hår, naglar och skelett såväl som våra inre organ.

Många av de livsnödvändiga hormonerna – t ex insulin och tillväxthormon – är också proteiner. Detta gäller även de flesta enzymer i kroppen.

Dessutom hjälper tillräckligt med protein till att underlätta viktkontroll. Protein minskar aptiten och förebygger överätning genom att trigga de hormoner som reglerar mättnadskänslor och tillfredsställelse.

Lämna ett svar