Alla inlägg av Helen

Granatäpple

Denna fantastiska vackra frukt är en källa till kraftfulla antioxidanter och har visats vara verksam mot exempelvis åderförkalkning, cancer, bakterier och inflammationer.

Min bonusmamma säger att granatäpple förbättrar syresättningen och motverkar hjärt och kärlsjukdomar. Tänkte att det här måste jag bara googla.

Så vad säger forskningen? Tydligt pekar den på att granatäpplen kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, motverka högt blodtryck och minska lagring av plack i blodkärlen.

En studie jag hittade visade att granatäpple även lindrar bensmärtor på grund av förträngningar i benartärerna. Det låter ju galet bra. Varför har jag aldrig hört detta förut. Har haft smärtor och kryp i benen i hela mitt liv. Tänk om jag äntligen hittar ett sätt att minska smärtan på.

Granatäpple skall också ha starkt tillväxthämmande och dödande effekt på bakterier. Det har också effekt mot herpesmunsårsvirus. Det här är ju grymt. Vem får inte munsår ett par gånger om året?

Läser också att regelbundet intag av granatäpple sänker det dåliga LDL-kolesterolet. Kan det bli bättre? Granatäpple skall tydligen också reducera symptom vid klimakteriet. Jag som är mitt upp i klimakteriet där min kropp är i obalans med förhöjt kolesterol pga. Hormonrubbningar och minskade nivåer av östrogen.

Dessutom är frukten även en grym källa till fibrer, vitamin A, B1, B2, B3 och B6, E, beta-karoten, folat, fosfor, kalium, kalcium, järn, magnesium, natrium, zink, omega-6.

För dig som är nyfiken på att läsa mer forskning om granatäpple här några av alla studier som finns.

Sockerfällor

Visste du att Teriyakisåsen innehåller 2,5 gånger så mycket socker som läsk (trots att det står less sugar på förpackningen)?

En normalstor påse godis rymmer 30-40 sockerbitar, vilket är en dubbel maximal dagsranson socker för en vuxen person.
Även hälsofilen kan vara full av tillsatt socker!
Vissa av de frukostflingor som marknadsförs mot barn innehåller mer socker än vad ballerinakakor gör.
I glassen på bilden finns fyra former av socker: glukos-fruktossirap, socker, glukossirap och dextros. I övrigt är den mestadels gjord på processade ingredienser, pulver och tillsatser. Skillnaden är stor mot hur man gjorde glass förr. I det recept vi har hittat från 1960-talet använde man näringsrika äggulor och mindre än halva mängden socker mot idag.
Ett av de hälsoproblem som ökar i världen är fettlever. I inlägget En hög konsumtion av läsk är en av orsakerna. När barn tidigare delade på en 33 cl flaska läsk fick de i sig runt 5,5 sockerbitar per person. Numera dricker vissa ungdomar en liter läsk per dag, som innehåller totalt 33 sockerbitar.
I kakao finns ämnen som är nyttiga för kroppen, bland annat antioxidanter och järn. Men välj din choklad med omsorg. I 100 gram mjölkchoklad ryms en vuxen persons maximala dagsranson socker. Varianter där det står ”Dark” på förpackningen kan också vara fulla med socker. Läs ingredienslistan och välj gärna en choklad med under 30 gram sockerarter per 100 gram.
I kladdkakan på bilden är det 52,5 sockerbitar!
Visste du att ett barn som dricker 2 dl O’boy till frukost och äter två mackor med nutella på, får i sig hela sin maximala dagsranson av socker innan klockan ens har slagit nio?

Rålakritspastiller, är helt fria från socker. Ett bra tips till alla lakritsälskare, men en brasklapp: Ett stort dagligt intag av lakrits kan höja blodtrycket. Så även det ska njutas med viss måtta.

Läs alltid ingredienslistorna på allt du köper. Det finns ingenting som livsmedelsindustrin tjänar så mycket pengar på som den söta skräpmaten

Klimatet och kolesterol

Har varit hos läkaren och tagit blodprov. Fick då veta att jag har något förhöjt kolesterolvärde (6,0). Saken är att jag äter LCHF-kost och tränar dagligen. Så hur kan det bli så här?

Googlar och söker svar och rätt snabbt snubblar jag över ett samband som fångar mitt intresse, klimakteriet! Har hyfsat stora problem med att kontrollera temperaturen i kroppen, och när svallningarna är som värst ökar även pulsen. Jösses vad kroppen kämpar när mina hormoner i kroppen sviktar.

Varför, tänker jag?

För att när kolesterolet ökar uppstår det obalans i östrogennivån vilket sker specifikt under klimakteriet.

Så hur kan jag sänka kolesterolet?

Hittar tipset om att körsbär, granatäpple, jordgubbar, björnbär, blåbär, plommon… alla blåa och röda frukter sänker blodsockret, hjälper kvinnor att sänka sitt kolesterol och tar hand om hjärtat.

Dessa frukter innehåller även antocyaniner som är bra för att sänka kolesterolet. De ger även ifrån sig utmärkta antioxidanter som kan ge otroliga hälsoförmåner.

  • Undvik att äta industriella bakelser, fetter, tillsatser, mjölkprodukter, rött kött, friterad eller kryddad mat…
  • Öka mängden av frukt och grönt i din kost, samt bladrika växter, fullkorn, havregryn, linfrön, torkad frukt och tofu.
  • Använd alltid olivolja.
  • Grädda din mat så ofta du kan, undvik att steka.
  • Motionera lite. Allt du behöver är att gå i 40 minuter om dagen, men undvik stillasittande.

Så nu börjar min förändringsresa steg 2 mot ett sunt och friskt åldrande!

Keto – undvik då detta

Från My Boyfriend is a Bear
  • Sötningsmedel
  • Mejerier*
  • Koffein i alla dess former (helst)
  • Processade livsmedel (dåliga varianter av bacon, korv, salami)
  • Alla typer av mjöl*
  • Alkohol*
  • Alla former av soja och havre
  • Allt socker inkl fruktsocker
  • All frukt*
  • Alla former av bröd/kex/knäckebröd/fröknäcke/finncrisp
  • Alla nötter och frön*

*Smör, vispgrädde och ghee är fungerande undantag till mejerier
*Kokosnötsmjöl kan vara okej i små mängder
*Avocado är ett undantag till frukt
*Macadamainötter och linfrön är undantag
*Bacon och korv av högkvalitet är okej ibland men inte hela tiden

LCHF – handmodellen

Bild och info från annahallen.se

Anna Hallén bloggar om handmodellen, en LCHF-modell för viktnedgång.

Nummer ett: Du kan bara gå er i vikt om du kan äta 4 måltider och stå still i vikt. Så börja med att lära dig äta!

Nummer två: Du kan bara behålla din viktminskning om du har trygga rutiner.Så lär dig äta gott utan undantag.

Nummer tre: Du kan bara gå ner i vikt om du lyssnar på din kropp. Sluta lyssna på alla genvägar och snabbtips. Hade de fungerat så hade alla varit smala nu, eller hur?

Sist men absolut viktigast: Du kan bara gå ner i vikt och stanna där om du mår bra. Oro skapar tröstätande. Sömnbrist skapar hunger. Stress skapar fettinlagring. Uttråkning skapar småätande. Och nej, dessa överlevnadssignaler/krav från hjärnan är inget du kan stå emot i 30-40 år.

Så, hur ser Hannas START-menyn ut för att nå viktminskning:

Frukost:
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, kött eller kyckling.
(Utan fingrar om du blir övermätt och mår illa. Gäller alla måltider, eller bara någon. Känn efter.).

Men minska aldrig för att snabbare gå ner i vikt. Bantningsfälla delux.

Ca 1 msk –  1 dl med någon fettrik produkt såsom grädde, creme fraiche, ost. (Väljer du rent smör eller kokosfett blir mängden naturligtvis mindre. Ät tills du är mätt)

Lunch och middag (ser likadana ut):
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, kött eller kyckling.
En hand grönsaker ovan jord. Ex broccoli, blomkål, paprika, gurka, zucchini mm
Ca 1 msk – 1 dl med god sås på grädde eller creme fraiche.
Ost använder du fritt i matlagningen.

Extra:
1 dl blandade nötter
Har du mycket kramp så välj 1 dl mandel.

Som du ser finns ingen yoghurtfrukost med nötmüsli. Är nu detta fel eller onyttigt? Nej, men de flesta kvinnor har svårt att gå ner på mejeriprodukter och därför väljer jag bort det i min meny. Däremot är det många som lägger in den frukosten när de är klara för de går inte upp i vikt på detta. Kan man gå ner på yoghurtfrukost? Vem är ”man”? Kolla (om du vill) om DU kan gå ner på yoghurtfrukost. Kan du inte så följ mina råd.

Det finns inget mellanmål med grädde och bär. Är det då onyttigt? Nix, men allt du äter utöver maten minskar din möjlighet till viktminskning. Maten du äter är till för att du ska må ditt allra bästa. Kroppen behöver näringsämnen för alla sina uppgifter. När de uppgifterna är klara så lagrar kroppen resten som fett….

Det finns ingen mörk choklad. Men det är väl nyttigt? Japp, faktiskt jättenyttigt. Men nyttigt och viktminskning är inte samma sak. Allt du äter utöver maten minskar din viktminskning. För några betyder det att de kan äta lite utöver och ändå gå ner. För andra betyder detta att det minsta lilla som det äter utöver maten stoppar viktminskningen. (Min kropp är sådan!) Men nu när jag är klar kan jag äta mörk choklad, berättar Hanna och fortsätter med att hon inte längre går upp i vikt av det eller triggas till mer ätande. Hur fungerar DU?