LCHF – Kål

Kål planteras vanligtvis på våren mellan mars och maj och skördas mellan juni och oktober.

Eftersom det finns så många olika sorters kål kan man göra väldigt varierade maträtter. Billig, mättande, full med antioxidanter och rik på kostfibrer. Kål blir en otippat mångsidig råvara att använda i matlagningen eftersom det är lika gott varmt som kallt.

Finskuren rå eller lättstek kål t.ex. vitkål, rödkål och grönkål kan ingå i sallad eller som tillbehör. Huvudkål som blomkål, brysselkål och broccoli är vanliga tillbehör kokt. Vitkål kan kokas som blad när den används t.ex. till kåldolmar, eller finskuren ugnslagad t.ex. i en kålpudding. Hackad kål kan stuvas eller användas till kålsoppa. Bladkål t.ex. grönkål kan blancheras (lättkokas) eller lättstekas för att mjuka upp varan i salladen. Kål kan också suras (surkål) vilket är vanligt tillbehör till korv och kött i tysktalande länder. Sukål används också som smörgåspålägg. Kål anses passa väl till kött-, korv- och färsrätter.

Läs gärna om tidigare inlägg om Kiris-kål

Testa gärna att göra den supergoda kålsalladen med avokado, ägg och senapsmajo

Lämna ett svar