LCHF – Personligt resultat

Att sätta etikett på sin kost (Viktväktarna, LCHF, Paleo) kan ha både fördelar och nackdelar. Fördelarna är många, det ger kunskap, skapar ramar etc. Men någonting som kan bli ett problem är att det individuella behovet glöms bort.

Jag har ätit LCHF i 5 år och det känns inte riktigt som dieten har någon effekt på min vikt längre. I början gick både min man och jag ner 15-20 kg, men numera ligger vi på en balanserade viktplatå. Min platå är ca 5-7 kg över idealvikten.

Så hur gör jag?

Jag äter en lågkolhydratkost med ca 30-40 gram kolhydrater men ibland upp emot 80-100 gram. Sällan mer än så.

Jag försöker alltid äta så ekologiskt och rent som möjligt, sällan snabbmat eller processad mat. Är det färdigmat så har vi upptäckt Kichenwiz färdiglagade rätter med under 5g kolhydrater/100g.

Frukt äter jag aldrig som mellanmål, men det kan hända att jag äter det som tillbehör i maten max 1 gång i månaden eller mer sällan. Dock äter jag ofta hallon och blåbär på keso. Jag äter sällan sötsaker, men på senare tid har jag upptäckt Nellie Dellies ett GI-godis med lågt kaloriinnehåll och utan tillsatt socker.

Som tillbehör till maten äter jag aldrig ris, pasta eller potatis. Äter jag på restaurang kan jag äta rotfrukter, men min vardagsmat är ovanjordgrönsaker.

Jag unviker vetemjöl helt och hållet men bakar eget bröd med mandelmjöl.

Jag äter helt enkelt den maten som är bäst för mitt välmående men lägger in mat som mina smaklökar gillar. Att unna dig en bit lakrits eller en hemmalagad bars känns också viktigt. Så länge jag upplever att maten ger mig även goda kroppsliga resultat. Grundtanken jag har är att ge min kropp bra och näringsrik naturlig kost. Det har i alla fall fått mig till att gå från festande soffpotatis till en hälsosam löpare som springer minst 2km om dagen med balanserad energi alla timmar under dagens aktiva dygn.

Hur gör du?

Lämna ett svar