Livsstil – långsiktig hälsa

Enbart kortsiktigt tänkande skulle förmodligen leda till mycket snabbmat, snabba kalorier och stillasittande livsstil, men samtidigt vet vi att de här sakerna inte får oss att må bra på sikt. I stället för att känna sig uppblåst och utmattad kan genomtänkt kost och långsiktig fysisk aktivitet göra att man känner sig piggare.

Vad gäller den mentala hälsan kan det vara lätt att tänka att en resa eller några drinkar kan få en att må bra, när det egentligen bara bedövar känslorna och tankarna som sedan kommer tillbaka starkare nästa gång. En bättre metod är förmodligen att ta till professionell hjälp för att arbeta sig igenom problemen.

Trots att vi vet att det långsiktiga förmodligen är bättre för oss är det inte alltid så lätt att göra det långsiktigt klokaste valet varje gång.

Ett problem med oss människor är att vi gillar snabba belöningar. En bit choklad ger energi snabbare än en lagad måltid och att gömma smutsig disk i ett skåp inför att gäster kommer på besök går snabbare än att faktiskt diska. Att ta fram mobilen och spela något eller skrolla genom sociala medier ger en snabbare kick än en frisk promenad.

En frestelse varar Ca 15 min och har du en välarbetad plan så kan du tydligt förhålla dig och styra dina handlingar mot målet.

Jag vill äta hälsosamt:
  • Vad krävs?: Kunskap om vad som är hälsosamt, bra recept och en plan.
  • Det första steget: Boka träff med en dietist. / Göra efterforskningar på internet. / Göra en veckoplan för mat.
  • Varje vecka/månad: Göra en veckoplan för mat, veckohandla och laga mat från grunden. Begränsa intag av sötsaker och andra onyttigheter.
Jag vill träna x-antal gånger i veckan:
  • Vad krävs?: Tid och beslutsamhet.
  • Det första steget: Skriva in ett träningspass i kalendern per vecka. / Bli medlem på ett gym. / Gå med i en träningsgrupp. / Gå en promenad i dag.
  • Varje vecka/månad: Göra en plan för vad som ska tränas och när, boka in tid med andra att göra det, träna tre gånger i veckan.

Lämna ett svar