LCHF – handmodellen

Bild och info från annahallen.se

Anna Hallén bloggar om handmodellen, en LCHF-modell för viktnedgång.

Nummer ett: Du kan bara gå er i vikt om du kan äta 4 måltider och stå still i vikt. Så börja med att lära dig äta!

Nummer två: Du kan bara behålla din viktminskning om du har trygga rutiner.Så lär dig äta gott utan undantag.

Nummer tre: Du kan bara gå ner i vikt om du lyssnar på din kropp. Sluta lyssna på alla genvägar och snabbtips. Hade de fungerat så hade alla varit smala nu, eller hur?

Sist men absolut viktigast: Du kan bara gå ner i vikt och stanna där om du mår bra. Oro skapar tröstätande. Sömnbrist skapar hunger. Stress skapar fettinlagring. Uttråkning skapar småätande. Och nej, dessa överlevnadssignaler/krav från hjärnan är inget du kan stå emot i 30-40 år.

Så, hur ser Hannas START-menyn ut för att nå viktminskning:

Frukost:
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, kött eller kyckling.
(Utan fingrar om du blir övermätt och mår illa. Gäller alla måltider, eller bara någon. Känn efter.).

Men minska aldrig för att snabbare gå ner i vikt. Bantningsfälla delux.

Ca 1 msk –  1 dl med någon fettrik produkt såsom grädde, creme fraiche, ost. (Väljer du rent smör eller kokosfett blir mängden naturligtvis mindre. Ät tills du är mätt)

Lunch och middag (ser likadana ut):
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, kött eller kyckling.
En hand grönsaker ovan jord. Ex broccoli, blomkål, paprika, gurka, zucchini mm
Ca 1 msk – 1 dl med god sås på grädde eller creme fraiche.
Ost använder du fritt i matlagningen.

Extra:
1 dl blandade nötter
Har du mycket kramp så välj 1 dl mandel.

Som du ser finns ingen yoghurtfrukost med nötmüsli. Är nu detta fel eller onyttigt? Nej, men de flesta kvinnor har svårt att gå ner på mejeriprodukter och därför väljer jag bort det i min meny. Däremot är det många som lägger in den frukosten när de är klara för de går inte upp i vikt på detta. Kan man gå ner på yoghurtfrukost? Vem är ”man”? Kolla (om du vill) om DU kan gå ner på yoghurtfrukost. Kan du inte så följ mina råd.

Det finns inget mellanmål med grädde och bär. Är det då onyttigt? Nix, men allt du äter utöver maten minskar din möjlighet till viktminskning. Maten du äter är till för att du ska må ditt allra bästa. Kroppen behöver näringsämnen för alla sina uppgifter. När de uppgifterna är klara så lagrar kroppen resten som fett….

Det finns ingen mörk choklad. Men det är väl nyttigt? Japp, faktiskt jättenyttigt. Men nyttigt och viktminskning är inte samma sak. Allt du äter utöver maten minskar din viktminskning. För några betyder det att de kan äta lite utöver och ändå gå ner. För andra betyder detta att det minsta lilla som det äter utöver maten stoppar viktminskningen. (Min kropp är sådan!) Men nu när jag är klar kan jag äta mörk choklad, berättar Hanna och fortsätter med att hon inte längre går upp i vikt av det eller triggas till mer ätande. Hur fungerar DU?

Lämna ett svar